poniedziałek, 6 grudnia 2010

Blokady w skuterach.

W Polsce motorower (skuter) to pojazd jednośladowy o pojemności silnika do 49ccm i prędkości maksymalnej 45km/h. Zgodnie z tymi przepisami każdy nowy skuter sprzedawany na naszym podwórku musi spełniać te wymogi, by zostać dopuszczonym do ruchu jako motorower. Jednoślady o pojemności skokowej silnika powyżej 49 ccm i (lub) prędkości maksymalnej powyżej 45 km/h traktowane są jako motocykle wymagające do kierowania prawa jazdy kategorii A, zatem odblokowany skuter w świetle prawa jest motocyklem. Dlatego nowy jednoślad posiada blokady ograniczające jego prędkość maksymalną.

Wiele osób poruszających się skuterami posiada prawo jazdy kategorii A i stosowanie blokad w tym wypadku jest bezcelowe. To właśnie do nich kierowany jest ten artykuł. Odblokowanie skutera zdecydowanie poprawia jego osiągi, a większość motorowerów jest fabrycznie przygotowana do rozwijania większych prędkości, niż nasze ustawowe 45km/h. Jednocześnie przestrzegam przed zdejmowaniem blokad przez osoby nie dysponujące prawem jazdy kategorii A. W przypadku zatrzymania przez Policję na przekroczeniu prędkości fakt odblokowania skutera może wyjść na jaw, co grozi konsekwencjami prawnymi! W przypadku osób uczestniczących w kolizji drogowej ujawnienie faktu kierowania odblokowanym skuterem grozi postawieniem zarzutu kierowania pojazdem bez wymaganych uprawnień! Powtarzam - odblokowany skuter jest już motocyklem wymagającym prawa jazdy kategorii A. W takiej sytuacji nie działa ubezpieczenie OC wykupione na skuter, co z kolei oznacza, że sami z własnej kieszeni będziemy musieli pokryć wszelkie straty powstałe w wyniku kolizji. Nawet, jeśli to nie my jesteśmy sprawcą kolizji. Ponadto ponosimy wtedy odpowiedzialność za uszczerbek na zdrowiu osób poszkodowanych. W przypadku trwałego kalectwa ofiar oznacza to konieczność wypłacania dożywotniej renty na rzecz poszkodowanego w wysokości zasądzonej przez sąd.Warto także pamiętać, iż jeśli odblokowany skuter w świetle prawa staje się motocyklem, to oznacza to konieczność jego przerejestrowania, czyli zarejestrowania jako motocykl. Taka operacja wymaga także dokonania zmian w polisie ubezpieczeniowej. Dopiero wtedy odblokowany skuter, zarejestrowany jako motocykl i ubezpieczony jako motocykl ma pełne prawo legalnego poruszania się po drogach publicznych.

Wróćmy jednak do tych, którzy są uprawnieni do jazdy jednośladami z prędkością większą, niż 45 km/h. Dla wielu z nich pierwszą rzeczą, o jakiej myślą po zakupie skutera jest jego odblokowanie. Otóż blokad w skuterach jest dość dużo, dlatego opiszę tu te najczęściej stosowane. I tak do podstawowych należą następujące ograniczenia. 
W gaźniku

Tuleja dystansowa nad przepustnicą - zapobiega ona pełnemu otwarciu przepustnicy, nasz pojazd nie rozwija pełnych obrotów i ma małą prędkość maksymalną. Usunięcie blokady to wyjęcie tulei znad przepustnicy.

Dysza główna w gaźniku - ta blokada z kolei ogranicza ilość dozowanej mieszanki do cylindra zmniejszając moc silnika i prędkość maksymalną. Zmiana dyszy głównej wiąże się zawsze z ingerencją w układ paliwowy silnika, co prowadzi do przeróbek w filtrze powietrza oraz w konsekwencji do regulacji gaźnika. Ale to nie wszystko bo trzeba zmienić filtr paliwa który ma zawężony przepust paliwa. Najlepszy to od Fiata 126P i to załtwia problem z zamałym dostępem paliwa.

W przekładni

Tuleja dystansowa pomiędzy wariatorem, a przeciw talerzem - tego typu blokada jest dość często spotykana, a jej zastosowanie powoduje że talerze nie schodzą się ze sobą do końca i pasek nie „wchodzi" maksymalnie wysoko, co w konsekwencji prowadzi do obniżenia prędkości skutera.

W króćcu ssącym

Zwężona średnica króćca dolotowego -czyli zastosowanie króćca o mniejszej średnicy przelotowej stanowi blokadę ograniczająca ilość mieszanki dopływającej do silnika tym samym go osłabiając. Usunięcie tego ograniczenia to wymiana króćca na większy (odblokowany).

Blaszka zawężająca - zastosowanie blaszki umieszczonej pomiędzy zaworem membranowym, a króćcem ssącym, w której otwór ogranicza ilość przedostającej się mieszanki. Jej usuniecie powoduje odblokowanie skutera.

W module zapłonowym

Czujnik obrotów - rejestruje on prędkość obrotową koła oraz informuje o tym CDI (elektroniczny moduł sterujący silnikiem), co w konsekwencji wpływa na ograniczenie obrotów przez układ zapłonowy skutera. Sposobem na to zdławienie jest przecięcie przewodu biegnącego do czujnika.
Zazwyczaj zlokalizowany jest pod deklem od strony kopniaka, jest on podłączony do modułu zapłonowego różowym przewodem i wystarczy wypiąć ten przewód aby zdjąć blokadę.

Moduł zapłonowy - czyli sam CDI. Zastosowanie przez producenta zapłonu ograniczającego maksymalne obroty naszego silnika, co znacznie wpływa na ograniczenie prędkości. Sposób na odblokowanie w tym wypadku, to wymiana modułu CDI na odblokowany z inna mapą zapłonu.


W tłumiku

Tuleja zwężająca średnice tłumika - stosowana w tłumikach w różnych miejscach zaraz przy cylindrze, lub na samym końcu w końcówce tłumiącej. Tuleja zmniejsza średnicę tłumika ograniczając wypływ spalin, a przez to dławiąc silnik. Usuwamy ją wybijając blokadę za pomocą odpowiedniego narzędzia lub wyciągając spawarką.

Zawirowywacz spalin - blokada ta, to dodatkowa rurka przyspawana do tłumika powodująca zawirowanie spalin, co prowadzi do zdławienia silnika.. W tym przypadku nie obejdzie się bez pomocy doświadczonej osoby, która odetnie nam rurkę i zaspawa nam miejsce po niej.
A tak to wygląda w skuterach chińskich 4t
 
Żeby się pozbyć tej blokady należy odciąć rurkę przyspawaną do rury wydechowej, a następnie zaspawać powstały otwór po odcięciu. A następnie zaślepić otwór w filtrze powierza, który zostaje po usunięciu tej gumowej rury zaślepionej śrubą. Najlepiej zrobić to silikonem który po zaschnięciu stworzy szczlene zaślepienie. 

Katalizator - zastosowanie katalizatora wpływa na ograniczenie obrotów silnika, co sprawia, że działa on jak blokada. Usuwamy go i pozbyliśmy się kolejnego ograniczenia. Należy pamiętać, że czasem operacja usuwania go może okazać się skomplikowana wiec tu zalecam wizytę w warsztacie.
 
Teraz parę słów o katalizatorach, które montowane są w skuterach 4t zazwyczaj przy dekielku pokrywy zaworów albo z prawej strony skurerka gdzie do tego usrojstwa dołączone są gumowe rurki.
Możemy to bez problemu zdemontować, najważniejsze aby podłączyć pociśnienie na pompe paliwową z krućca ssącego i zaślepić otwory powstałe w filtrze powietrza po odłączeniu węży gumowych.
Naważniejsze aby zaślepić miejsce pod dekielkiem pokrywy zaworów postałe po odkręceniu metalowej rurki. Na zdjęciu powyżej zestaw do zaślepienia tego otworu można go nabyć w dobrych sklepach z częściami do skuterków.

Tłumniki sportowe
Tłumniki sportowe polepszają możliwości skuterów szczególnie 2T, dają lepsze przyspieszenie oraz wzrost mocy skutera wykorzystują zjawisko rezonansu strumieniowego.Fala uderzeniowa powstaje w komorze rozprężnej odbijając się od specjalnie zaprojektowanych ścianek.Zjawisko to powoduje przyspieszenie płukania cylindra przy wyższych obrotach silnika.Ładunek mieszanki paliwowo-powietrznej zostaje zassany do kolektora wydechowego, a następnie dopchnięty z powrotem do cylindra przez cofającą się falę uderzeniową.W ten sposób wady silnika 2-suwowego wynikające z braku zaworów zostają zniwelowane.

W filtrze powietrza

Zwężka dopływu powietrza - znajduje się wewnątrz filtra powietrza. Jest to najczęściej krótka rurka o małej średnicy ograniczająca ilość powietrza, jaka dostaje się do filtra. Zdjęcie tej blokady polega na usunięciu tej rurki, ale pamiętać trzeba, że usuwając ją musimy zmienić też dysze w gaźniku. Odblokowanie filtra wpływa na zwiększenie ilości powietrza w mieszance. Odblokowany filtr i jednoczesna zmiana dyszy to pewna regulacja gaźnika, zatem pamiętajmy o tym.
Należy również pamiętać o tym aby filtr powietrza był czysty jeżeli jest brudny należy go wymyć w czystej benzynie następnie przedmuchać kompresorem aby go wysuszyć i pozbyć się resztek pyłu i brudu, a na sam koniec nasączyć go olejem 4T, a nadmiar oleju odsączyć w czystą i suchą szmatke. Tak przygotowany fitr powietrza będzie długo skutecznie filtrował powietrze zasysane do gaźnika. Czynność powtarzać co 2000km. 

Poza podstawowymi i najczęściej stosowanymi blokadami spotkać można jeszcze ograniczenia typu:

Filtr paliwa - mały filtr paliwa dozuje mniejszą ilość paliwa wpływając na osiągi skutera. Ominięcie tego zadławienia to wymiana na większy filtr. Najlepiej zastosować filtr od Fiata 126P i po sprawie.

Wypustka na wariatorze - niewielki kołnierz w wewnętrznej części wariatora, który nieznacznie wpływa na ograniczenie osiągów. Blokadę usuwamy przez stoczenie tej wypustki.

Przekładnie wtórna - mało kto wie, że może on stanowić blokadę skutera. Stosowana najczęściej w skuterach chińskich ze względu na ograniczoną moc silnika. Ograniczenie polega na zastosowaniu takich przełożeń w przekładni (przenoszącej obroty ze sprzęgła na koło), które nie zamulą silnika, a dadzą skuterowi przyzwoite przyspieszenie. W konsekwencji konstruktorzy ograniczają prędkość maksymalna skutera.

Rolki wariatora - w tym przypadku trudno mówić o blokadzie. Zastosowane oryginalne rolki po zdjęciu ograniczeń w naszym skuterze często wpływają na ograniczenie osiągów. Trzeba więc je wymienić na odpowiednie, mając na uwadze obecną charakterystykę pracy silnika. I dlatego niejako można uznać je za ogranicznik skutera.

Należy pamiętać, że zdejmując blokady zmieniamy charakterystykę pracy silnika i zawsze konieczna będzie regulacja, czy to gaźnika, czy przeniesienia napędu (wariatora, sprzęgła). Często o tym zapominamy i w rezultacie odblokowanie skutera nie przynosi zamierzonego efektu, a my niepotrzebnie się denerwujemy.

Wyższe osiągi wymagają dbałości o pozostałe podzespoły skutera. Bardziej obciążone są wtedy hamulce i zawieszenie. Nie zapominajmy troszczyć się o nie równie mocno, jak o silnik. Ponadto większe prędkości wymagały będą lepszej odzieży ochronnej i odpowiedniego kasku. W końcu nie ma niczego ważniejszego niż bezpieczeństwo.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz